Prezes pasjonat laureatem nagrody Odnowiciel

BRECZ-BUR-STATUA8-min

W czasie wolnym majsterkuje, ponadto uprawia winogrona, dogląda jabłoni albo sadzi kwiaty. Najbardziej lubi begonie. Andrzej Bręczewski, prezes spółki Modertrans produkującej tramwaje, tegoroczny laureat pobiedziskiej nagrody Odnowiciel twierdzi, że w ogrodzie doskonale się relaksuje.

Spółka Modertrans produkująca coraz bardziej znane w Polsce tramwaje oraz podzespoły do nich ma trzy oddziały. Dwa mieszczą się w Poznaniu, trzeci w Biskupicach, w gminie Pobiedziska. To właśnie na terenie gminy Pobiedziska powstają tramwaje Moderus jeżdżące po ulicach takich miast jak Wrocław, Łódź, Grudziądz, Elbląg, Gdańsk, Szczecin, a także w aglomeracji Śląskiej.

Czy słowo potęga jest tu na miejscu?

Prezes spółki Modertrans jest ostrożny i skromny.

– Jesteśmy małym producentem i szanujemy konkurencję – mówi.

Dodaje jednak, że bycie małym ma swoje zalety. Pozwala podjąć się zamówień, jakie dla potężnych są nieopłacalne.

– Ponieważ jesteśmy małym producentem musimy być innowacyjni – dodaje prezes Andrzej Bręczewski.

I dlatego najnowsze tramwaje wyjeżdżające z Modertransu są po pierwsze naszpikowane wręcz nowymi technologiami, a po wtóre są pojazdami szytymi wręcz na miarę poszczególnych miast.

– Korzystamy garściami z nowinek technologicznych. Przykładem mogą być przetwornice i falowniki. Najnowsze konstrukcje wykonane z innych niż dotychczasowe surowców są znacznie mniejsze i lżejsze. Produkują mniej ciepła. Naszym magazynem zarządzamy przy pomocy programów elektronicznych. Biuro konstrukcyjne pracuje w 3D – tłumaczy prezes spółki Modertrans.

 

Rozwój konieczny

Z trzech oddziałów ten znajdujący się w Biskupicach jest zdecydowanie największy. Produkujemy tu tramwaje, modernizujemy je oraz regenerujemy podzespoły do tramwajów. Ale powoli zaczyna nam brakować przestrzeni. W najbliższym jednak czasie będziemy doposażać zakład w Biskupicach w nowe urządzenia i technologie – mówi prezes Andrzej Bręczewski.

 

Nawet łopatę można podnieść innowacyjnie – żartuje prezes Andrzej Bręczewski

 

Człowiek, ale i organizacja

Tramwaj składa się z 40 tysięcy elementów oraz 30 kilometrów przewodów. We wnętrzu każdego pojazdu jest siedem komputerów.

– Żeby złożyć jeden pojazd, wszystkie te rzeczy muszą być na czas w Biskupicach. Logistycznie to niełatwe zadanie. Rynek to żywy organizm. Bywa, że w tej czy innej firmie są przestoje, albo partia produktów nie spełnia wymagań zamawiającego. Z tym wszystkim musimy się mierzyć, by dostarczyć odbiorcy zamówiony produkt na czas – opowiada prezes Andrzej Bręczewski. A czas to pieniądz. Kary, jakie przychodzi płacić za nieterminowe dostawy są tak duże, że mogą zmieść z rynku nawet uznane firmy.

 

Sukces, czyli?

Czego jeszcze oprócz solidnej logistyki potrzeba do sukcesu?

– Trzeba umieć zorganizować wokół siebie odpowiednie grono ludzi.  Ponadto trzeba być odpornym. Jeżeli wiem, że mam argumenty, jeżeli uważam swoje działania za słuszne, potrafię przekonać opornych – mówi laureat tegorocznej nagrody Odnowiciel. Andrzej Bręczewski przepracował zawodowo 57 lat. Zaczynał od szkoły zawodowej, później było technikum, następnie Politechnika.

Ukończył również trzy studia podyplomowe, bo jak twierdzi, każda osoba z wyższym wykształceniem, co pięć lat powinna wzbogacać swoją wiedzę.

– W firmie najczęściej na szkolenia jeżdżą pracownice zajmujące się kwestiami ekonomicznymi. Dużo uwagi poświęcamy w firmie szkoleniom komputerowym. Ale tak musi być. Większość informacji, jaka jest wymieniana miedzy pracownikami przekazywana jest przecież pocztą elektroniczną. Projektanci i konstruktorzy nie pracują już na deskach, takich, jakie pamiętam z początku mojej kariery zawodowej.

Struktura zarządzania musi być zwarta. A dobór pracowników według potrzebnych kompetencji.

 

Tramper powraca?

Modertrans gotowy jest już do budowy pojazdów dwusystemowych. Co to takiego? W języku motoryzacyjnym można powiedzieć pojazdów hybrydowych.

Tego typu tramwaj mógłby jechać zarówno po szynach w mieście jak i po torach. Pewnie dla części Czytelników brzmi to dziwnie znajomo. O takich hybrydach mówiło się bardzo wiele w Poznaniu już w 2002 roku. „Gazeta Wyborcza pisała:

„ Za przystąpieniem do Stowarzyszenia Tramper opowiedzieli się wczoraj radni z Komisji Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta. Tramper to połączenie tramwaju i pociągu, który w przyszłości ma dowozić do centrum miasta mieszkańców podpoznańskich gmin. Dlatego w przedsięwzięciu muszą wziąć udział wszystkie zainteresowane samorządy. Do tej pory swój akces zgłosiło 26 gmin położonych w pobliżu Poznania, 10 z nich podjęło już stosowne uchwały.”

Zdaniem prezesa Bręczewskiego hybrydowy tramwaj mógłby jechać z Górczyna na stację Poznań Wschód, korzystając z trakcji elektrycznej, a następnie skierować się do Murowanej Gośliny, korzystając już z napędu spalinowego. Jakie miałyby być korzyści z tego?

Tramwaj jest lżejszy od pociągu. Może się częściej zatrzymywać. Dla podróżnych byłaby jeszcze inna korzyść.  Nie musieliby się przesiadać z pociągu na tramwaj. Niewykluczone też, że Modertrans przygotuje pojazd na trasę z Poznania przez Ławicę i Przeźmierowo do Tarnowa Podgórnego.

 

Styl retro im nieobcy

Ale Modertrans to nie tylko innowacyjne rozwiązania. Potrafią też zrekonstruować pojazdy sprzed stu lat.

Przykładem tego jest tramwaj odbudowany we współpracy z miłośnikami pojazdów szynowych z poznańskiego MPK.  Nasi konstruktorzy pracowali nad nim prawie dwa lata.   Surowcami nie były płyty kompozytowe, jakich używamy dzisiaj do budowy tramwajów z linii Moderus Gamma, ale drewno dębowe. I tak na setną rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego zrekonstruowaliśmy ten pojazd – opowiada Andrzej Bręczewski.

 

Modertrans wyprodukował

Modertrans w ciągu 13 lat działalności wyprodukował i zmodernizował:

– 400 tramwajów dla 6 polskich przewoźników,

– współpracuje z 11 polskimi i 2 europejskimi przewoźnikami,

– wykonał 500 drobniejszych napraw i modernizacji tramwajów wyprodukował ponad 1000 wózków tramwajowych

 

NAGRODY

2007 – nagroda w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego na najciekawszy wyrób i innowację techniczną stosowaną w kolejnictwie za wózek napędowy MT-01H na targach TRAKO.

2008 – 7. miejsce w kategorii średnich firm w Rankingu Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce Kamerton Innowacyjności 2008.

2009 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości .

2011 – wyróżnienie za inicjatywę „Inwestycje w rozwój ekonomiczny regionu i jego mieszkańców” w plebiscycie As Odpowiedzialnego Biznesu

2012 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni Przedsiębiorca.

2013 – wyróżnienie w Konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego w kategorii Części, podzespoły i wyposażenie taboru za wózek technologiczny MT-08T 1435 do tramwajów Siemens Combino na targach Trako.

2016 – wyróżnienie w konkursie Poznański Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni przedsiębiorca.

2017 – główna nagroda podczas targów TRAKO 2017 w Konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę prof. Jana Podoskiego w kategorii Tabor Szynowy za tramwaj Moderus Gamma1.

– 2019 – pierwsza nagroda im. prof. Jana Podoskiego za tramwaj Moderus Gamma 3