Jak skorzystać z bonu turystycznego?

bon-turystyczny-baner_01_08

 

Tylko do 3 sierpnia br. do godz. 10:00 osoby uprawnione aktywowały ponad 189,1 tys. bonów, o wartości ponad 161 mln zł. Nadal jest wiele osób uprawnionych do otrzymania bonu, które nie założyły profilu na PUE ZUS. Można to zrobić w każdej chwili m.in. przez bankowość elektroniczną, profil zaufany, czy podczas wizyty w placówce ZUS – mówi Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Tylko do 3 sierpnia br. do godz. 10:00 osoby uprawnione aktywowały ponad 189,1 tys. bonów, o wartości ponad 161 mln zł. Uprawnieni wykonali już 3,2tys. płatności bonem na łączną kwotę 2,5 mln zł. Aby skorzystać z bonu turystycznego, nie trzeba składać wniosku. Wystarczy aktywować bon na PUE ZUS. Po aktywacji można bonem zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w podmiotach zarejestrowanych na PUE ZUS i wpisanych na listę przez Polską Organizację Turystyczną. Na tą listę wpisało się już ponad 8,5 tys. przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego – informuje Krystyna Michałek.
Przed aktywacją bonu warto sprawdzić, która osoba w rodzinie jest uprawniona do pobierania świadczenia wychowawczego 500+ (tzn. która osoba składała wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka [Polski Bon Turystyczny] jest widoczna u tej właśnie osoby. Przy aktywacji trzeba podać swoje dane kontaktowe – adres e-mail i nr telefonu komórkowego. Po aktywacji bonu, na adres e-mail przekazany zostanie kod obsługi płatności, przy użyciu, którego będzie można płacić podmiotom turystycznym. Każda płatność będzie potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym SMS-em. W przypadku pytań o bon turystyczny, zachęcamy do kontaktu ze specjalną całodobową infolinią dotyczącą Polskiego Bonu Turystycznego pod numerem telefonu 22 11 22 111, adres e-mail bon@zus.pl <mailto:bon@zus.pl> – dodaje rzeczniczka.

 

Co zrobić, aby skorzystać z bonu?

Aby skorzystać ze świadczenia w formie bonu, musisz:

Ważne!

  • Nie musisz składać wniosku o świadczenie w formie bonu.

Aby skorzystać z dodatkowego świadczenia w formie bonu (które przysługuje na dziecko niepełnosprawne):

  • musisz na PUE ZUS złożyć „Oświadczenie osoby uprawnionej w celu ustalenia prawa do dodatkowego świadczenia w formie Polskiego Bonu Turystycznego” (DBT). Do oświadczenia dołącz skan lub zdjęcie orzeczenia dziecka o:
  • niepełnosprawności, lekkim, umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • częściowej niezdolności do pracy, całkowitej niezdolności do pracy, całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji albo niezdolności do samodzielnej egzystencji – wydane na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
  • stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji albo trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji – wydane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;

Skorzystaj z instrukcji „Jak wysłać oświadczenie (DBT) na PUE ZUS, aby otrzymać dodatkowe świadczenie na dziecko niepełnosprawne w formie Polskiego Bonu Turystycznego” (plik docx 966 kb).

 

Co zyskasz?

  • Świadczenie w formie bonu o wartości 500 zł na każde dziecko.
  • Dodatkowe świadczenie w formie bonu o wartości 500 zł na dziecko niepełnosprawne.
  • Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu opiekujesz się dzieckiem na przemian z drugim rodzicem (z którym rozwiodłeś się, żyjesz w separacji lub rozłączeniu) w porównywalnych i powtarzających się okresach, to każdemu z Was przysługuje świadczenie w formie bonu w wysokość 250 zł. Jeśli wychowujesz na przemian z drugim rodzicem dziecko niepełnosprawne, każdemu z Was przysługuje świadczenie w formie bonu w wysokości 250 zł oraz dodatkowe świadczenie w formie bonu w wysokości 250 zł.

 

Za co i kiedy zapłacisz bonem?

Bonem zapłacisz za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane w Polsce przez przedsiębiorców turystycznych oraz organizacje pożytku publicznego wpisane na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT). Aktualna lista podmiotów, w których można skorzystać z bonu jest na stronach: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl, www.polska.travel.

Bonem możesz zapłacić  do 31 marca 2022 r. Jeśli do tego dnia zapłacisz za usługę za pomocą bonu, możesz z niej skorzystać po tym terminie.

Bonu nie możesz wymienić na gotówkę, inne środki płatnicze albo inne środki wymiany.

Na bonie na Twoim profilu na PUE ZUS będzie kwota świadczenia, którą możesz wykorzystać. Za pomocą bonu możesz płacić wielokrotnie, aż wyczerpiesz kwotę świadczenia.

Jeśli przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego nie zrealizuje usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej, albo gdy przedsiębiorca turystyczny jest niewypłacalny, nastąpi zwrot środków na rachunek bankowy Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), a Ty będziesz mógł ponownie je wykorzystać za pomocą bonu.

 

W jaki sposób zapłacisz bonem?

Gdy aktywujesz bon na PUE ZUS, otrzymasz e-mailem kod obsługi płatności (znajdziesz go również na PUE ZUS w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój Bon]). Ten kod podasz, gdy będziesz płacić za usługi (np. w recepcji hotelu). Następnie otrzymasz esemesem kod potwierdzający płatność. Musisz go podać osobie przyjmującej płatność.

 

Uwaga!

  • Jeśli pomylisz się i podasz błędny kod obsługi płatności, osoba przyjmująca płatność może ponownie go wpisać.
  • Jeśli pomylisz się i podasz błędny kod potwierdzający płatność bonem (ten, który dostaniesz esemesem), płatność będzie anulowana. Musisz wtedy ponownie podać kod obsługi płatności (z e-maila lub z PUE ZUS), a następnie nowy kod potwierdzający, który otrzymasz esemesem.
  • Jeśli usługa, za którą płacisz bonem przekracza jego wartość, to brakującą część możesz zapłać gotówką, kartą lub przelewem.
  • Stan wykorzystania środków z bonu możesz sprawdzić na PUE ZUS.

 

Gdzie otrzymasz pomoc w sprawie bonu?

  • Pod numerem telefonu 22 11 22 111 (przez całą dobę, 7 dni w tygodniu).
  • Pytania możesz też wysyłać na adres e-mailowy bon@zus.pl.

 

Źródło: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/swiadczenia/-/publisher/details/1/polski-bon-turystyczny-informacja-dla-osoby-uprawnionej/3496206